Actualitat

Alt contrast. Grandària lletra.

L’IVASS i la UPV desenvolupen aplicacions tecnològiques accessibles que promouen l'exercici físic de les persones amb discapacitat intel·lectual

22/02/2024

La directora general de l'Institut Valencià de Servicis Socials (IVASS), adscrit a la Vicepresidència Segona i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Habitatge, María José Rico, ha subratllat “la importància d'implementar tecnologies inclusives i adaptades que contribuïsquen a l'aprenentatge i desenvolupament de les persones amb discapacitat intel·lectual”.

María José Rico ha realitzat estes declaracions en l'acte d'obertura de la conferència final del projecte europeu MOVE-IT ‘Discapacitat intel·lectual i activitat física a través de les TIC’, que s'ha celebrat a la Universitat Politècnica de València (UPV) i al qual ha assistit al costat del director d'Àrea de Prevenció de Riscos Laborals i Salut de la Universitat, Eduardo Bolufer.

Este projecte europeu s'emmarca en la convocatòria ERASMUS+ i ha comptat amb un pressupost de 281.339 euros per a desenvolupar Apps i ferramentes digitals accessibles, que promoguen l'activitat física i el benestar de les persones amb discapacitat intel·lectual a través de l'ús d'estes ferramentes.

A més, s'ha dut a terme un programa formatiu sobre estes tecnologies dirigit als equips de professionals que atenen les persones amb discapacitat intel·lectual en residències, centres de dia i ocupacionals, i habitatges tutelats.

La directora general de l’IVASS ha ressaltat “la necessitat de conjuminar esforços i establir llaços de col·laboració entre administracions, entitats i institucions per a oferir a les persones amb discapacitat intel·lectual suports individualitzats que afavorisquen la seua inclusió i milloren la seua qualitat de vida”.

María José Rico ha manifestat que “la inclusió digital i l'accés a la informació és clau per a un futur en igualtat, sense bretxes ni barreres de cap mena, que possibiliten a les persones amb discapacitat intel·lectual aconseguir les mateixes oportunitats de desenvolupament i participació en tots els àmbits personal, laboral i social, que la resta de la població”.

Així mateix, ha destacat els resultats obtinguts en este projecte europeu, “fruit d'eixe treball conjunt i del compromís de totes les parts amb el col·lectiu”, i ha posat l'accent que “l'ús de les TIC accessibles els permet, d'una manera més facilitadora, acostar-se al coneixement i a la informació, així com potenciar el seu desenvolupament cognitiu i capacitats, la qual cosa es traduïx en majors cotes d'autonomia i inclusió”.

Ferramentes inclusives

El projecte europeu MOVE-IT ERASMUS+ ha estat coordinat per la Universitat Politècnica de València i en els treballs realitzats han participat l'Institut Valencià de Servicis Socials, la Universitat de Tromso de Noruega, l'Hospital de rehabilitació altament especialitzat en Motta di Livenza (Ores) d'Itàlia i l'Educació Cooperativa i Rehabilitació de Ciutadans amb Discapacitat (CerciOeiras) de Portugal.

A través d'esta iniciativa s'han desenvolupat una sèrie d'Apps i ferramentes digitals adaptades a les necessitats de les persones amb discapacitat intel·lectual amb la finalitat de promoure l'activitat física i hàbits saludables.

Persones amb discapacitat intel·lectual del centre ocupacional Mare de Déu del Castell de l’IVASS a Cullera han compartit la seua experiència en este projecte. També ha participat l'esportista paralímpica, Ruth Aguilar, en una ponència sobre la importància de la pràctica de l'exercici físic en este col·lectiu.

L’IVASS ha realitzat una guia formativa dirigida al personal educador i persones amb discapacitat intel·lectual, i la metodologia de validació del curs pilot que s'ha implementat en l'entitat i en CerciOeiras en 2023.

A més, en estes dos entitats també s'han dut a terme diversos assajos pilot amb les aplicacions, exergames i tecnologies de la informació i comunicació desenvolupades en el marc d'este projecte europeu.

Les apps AGA i Sorterius en les quals ha treballat el MOVE-IT no sols es constituïxen com a suport a la labor del personal dels centres i servicis de persones amb discapacitat intel·lectual, també són beneficioses per a fomentar la pràctica d'exercici físic i els hàbits saludables en l'entorn familiar.